Veel gestelde vragen

1. Werking

  • Wat is een waterontharder?

    In de volksmond wordt water met veel calcium- en magnesiumionen ook wel ‘hard water’ genoemd. Een AquaStar-Pro waterontharder zorgt ervoor dat de hardheid van het water verminderd wordt door deze ionen uit het water te filteren. Op deze manier ontstaat er zacht water.

    Het voordeel van zacht water is goed zichtbaar in jouw badkamer en keuken. De douchewand blijft vrij van kalkaanslag, jouw kranen blijven glimmen en het koffiezetapparaat hoeft niet langer ontkalkt te worden. Ook wordt de smaak van water, koffie en thee verbeterd.

    Is het ook voelbaar anders? Zeker, tijdens een douche of het wassen van je handen voel je het verschil met hard water. De afwezigheid van kalk zorgt dat jouw huid minder te verduren krijgt en biedt dus voordelen voor mensen die last hebben van eczeem en psoriasis.

    Je ziet, proeft en voelt het verschil.

  • Wat is ionenwisseling?

    Een ion is een elektrisch geladen deeltje dat zowel een positieve als een negatieve lading kan hebben. Als twee ionen uitgewisseld worden op basis van deze statistische lading, wordt dit ionenwisseling genoemd.

    In onze waterontharders zitten minuscule harsbolletjes die in staat zijn om calcium- en magnesiumionen uit te wisselen tegen natriumionen. Het ontbreken van deze ionen zorgt dat de vorming van kalk niet langer mogelijk is.

  • Waarom gebruikt de AquaStar-Pro waterontharder zout?

    In de AquaStar-Pro waterontharder zitten miljoenen hele kleine harsbolletjes. Die harsbolletjes zorgen ervoor dat de calcium en magnesium deeltjes blijven plakken wanneer het leidingwater door de waterontharder stroomt.

    Als de harsbolletjes geen calcium en magnesium meer kunnen opnemen, moeten ze schoongespoeld worden. Hier komt het zout om de hoek kijken. Het zout vermengt zich met leidingwater en spoelt de harsbolletjes schoon.

    Tijdens dit proces wordt de waterontharder afgesloten zodat er geen zout water in de leidingen terecht kan komen. Om er zeker van te zijn dat de waterontharder helemaal vrij is van zout, wordt de waterontharder altijd nagespoeld. Na deze spoeling is de AquaStar-Pro waterontharder weer klaar voor gebruik.

  • Waarom verbruikt een AquaStar-Pro waterontharder een klein beetje stroom?

    Een AquaStar-Pro waterontharder werkt voor 100% op waterdruk, maar gebruikt zijn stroomvoorziening om een spoeling te kunnen starten. Dit is belangrijk om stilstaand water en de vorming van bacteriën te voorkomen.

    In principe is het aantal liters doorslaggevend voor het starten van een spoeling, tenzij er zeven dagen achtereenvolgens géén spoeling is geweest. Dan voorkomt een AquaStar-Pro waterontharder stilstaand water en start alsnog een spoeling. Dit laatste is bijvoorbeeld in geval van een vakantie handig om vorming van bacteriën te voorkomen.

    Ook is de waterontharder voorzien van een geheugen waarmee verbruiksgegevens en eventuele storingen kunnen worden uitgelezen.

  • Hoeveel stroom verbruikt een AquaStar-Pro waterontharder?

    Een AquaStar-Pro waterontharder verbruikt ongeveer € 2,- aan stroom op jaarbasis.

    Maakt de AquaStar-Pro waterontharder gebruik van chloor?

    Nee, wij maken bewust geen gebruik van een ontsmettingsmodule op basis van chloor.

    Het Nederlandse drinkwater is uniek in de wereld omdat er geen gebruik wordt gemaakt van chloor tijdens het zuiveringsproces. Het komt de smaak én geur ten goede, dus dat willen wij niet aantasten met een ontsmettingsmodule op basis van chloor.

  • Hoeveel zout verbruikt een AquaStar-Pro waterontharder?

    Het zoutverbruik van een AquaStar-Pro waterontharder is afhankelijk van hoeveel water je verbruikt. In de meest optimale situatie is het zoutverbruik ongeveer 350 gram per m3 (1000 liter). Dit kan in de praktijk oplopen tot een verbruik van ongeveer 500 gram per m3.

  • Hoeveel geluid maakt een AquaStar-Pro waterontharder?

    Een AquaStar-Pro waterontharder produceert ongeveer 45 decibel aan geluid tijdens het spoelproces. Dit is vergelijkbaar met een moderne vaatwasser. Tijdens het filtratieproces maakt de waterontharder vrijwel geen geluid.

  • Kan ik de AquaStar-Pro waterontharder (tijdelijk) uitschakelen?

    Ja, door de twee bypasskranen dicht te draaien en vervolgens de stekker uit het stopcontact te halen is de Aquastar Pro waterontharder (tijdelijk) uit te schakelen.

    Bypasskranen:

  • Wanneer spoelt een AquaStar-Pro waterontharder?

    Wij stellen het spoelmoment standaard in op 2:00 uur ’s nachts. Dit is namelijk het moment waarop weinig mensen water afnemen en de kans op tijdelijk hard water zo klein mogelijk is. Het spoelmoment van een AquaStar-Pro waterontharder is echter naar eigen wens in te stellen doordat de AquaStar-Pro waterontharder computergestuurd is.

  • Hoe vaak spoelt een AquaStar-Pro waterontharder?

    Het aantal spoelingen van een AquaStar-Pro waterontharder is afhankelijk van het waterverbruik en de capaciteit van het gekozen model. In de ideale situatie spoelt een waterontharder maximaal twee keer per week.

    Hoe kies je de juiste waterontharder?

  • Wat doet een AquaStar-Pro waterontharder tijdens een spoeling?

    Een AquaStar-Pro waterontharder spoelt de kleine harsbolletjes, die verantwoordelijk zijn voor de opname van calcium en magnesium, schoon met zout. Om er zeker van te zijn dat er geen zout in je drinkwater terecht komt, wordt de waterontharder altijd nagespoeld.

  • Welke regeneratietabletten moet ik gebruiken in mijn AquaStar-Pro waterontharder?

    Wij adviseren uitsluitend het gebruik van TopZout en Solaqua regeneratietabletten in uw AquaStar-Pro waterontharder. Met een zuiverheid van 99,8% zijn de regeneratietabletten vrij van eventuele stoffen die een storing kunnen veroorzaken. Deze regeneratietabletten hebben een kenmerkende ronde bolle vorm waarmee ze geleidelijk in water oplossen en zoutklonten voorkomen.

  • Kan ik zacht water in mijn CV ketel doen?

    De fabrikant van je CV ketel adviseert vaak een resthardheid voor het (bij)vullen van de ketel. Kijk in de voorschriften van de fabrikant om het eventuele verlies van garantie te voorkomen.

2. Voordelen

  • Wat is hard water?

    Het grootste deel van het water dat in Nederland uit de kraan komt, noem je hard water. Hard water in Nederland kun je drinken, maar door de aanwezigheid van calcium en magnesium zorgt hard water wel voor kalkaanslag in je badkamer, keuken en in alle apparaten die water gebruiken.

    De hoeveelheid kalk in het water wordt uitgedrukt in °dH (Duitse hardheid). 1° dH staat voor 17,8 gram kalk per 1000 liter.

    Er is geen officiële schaal en leveranciers van drinkwater spreken pas bij 15°dH over ‘hard water’. Uit ervaring weten wij echter dat alles boven de 3°dH kalkaanslag veroorzaakt.

  • Helpt een waterontharder tegen eczeem klachten?

    In de praktijk horen wij dagelijks positieve berichten van klanten over het effect van een AquaStar-Pro waterontharder op de huid.

    Omdat de huid bij eczeem ‘openstaat’, kan er van alles in terecht komen. Zo kunnen kleine deeltjes kalk bijvoorbeeld zorgen voor rode eczeemplekken. Bij zacht water zijn deze deeltjes echter niet meer aanwezig en wordt deze oorzaak van eczeem weggenomen. Kort douchen is een oplossing voor het beperken van de klachten, maar het gebruik van zacht water is nog beter.

    Ook het gebruik van minder zeep helpt bij het voorkomen van eczeem. Met zacht water gebruikt u tot wel 50% minder zeep voor hetzelfde resultaat en komt de huid dus minder in aanraking met deze middelen.

  • Is kalk ongezond?

    Nee, kalk is niet ongezond. In jouw dagelijkse voeding zoals melk, melkproducten, groenten, noten en peulvruchten zit al ruim voldoende calcium om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen. Het drink van ‘hard water’ voegt hier dus nauwelijks iets aan toe.

    Om een voorbeeld te geven: je moet maar liefst veertien keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid water drinken om genoeg calcium binnen te krijgen.

  • Gebruik ik met een AquaStar-Pro waterontharder minder was- en schoonmaakmiddelen?

    Ja, je kunt het gebruik tot minimaal 50% reduceren. Een flinke besparing dus. Door de aanwezigheid van kalk in het water, zijn was- en schoonmaakmiddelen veel minder effectief. De kalkdeeltjes remmen namelijk de werking.

  • Heb ik met een AquaStar-Pro waterontharder geen kalkaanslag meer?

    Dat klopt helemaal. Met een AquaStar-Pro waterontharder ben je van kalkaanslag af. Het schoonmaken gaat een stuk makkelijker, want je hoeft minder hard te poetsen. Ook je apparatuur gaat langer mee door de afwezigheid van kalk.

  • Zorgt water mét kalk voor een hoger energieverbruik?

    Ja, water mét kalk zorgt voor een hoger energieverbruik. Door kalkaanslag op een verwarmingselement duurt het langer om water op te warmen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een boiler, warmtepomp  of waterkoker. Met een AquaStar-Pro waterontharder zal het energieverbruik dus dalen.

  • Wordt bestaande kalkaanslag verwijderd door een AquaStar-Pro waterontharder?

    Ja, ook bestaande kalkaanslag zal met de tijd verdwijnen. Leidingwater heeft de eigenschap om mineralen op te nemen en zal dus bestaande kalkaanslag oplossen. Het kan echter wel een aantal maanden duren voordat de meeste kalk is verdwenen.

3. Installatie

  • Wat is de ideale plek om een AquaStar-Pro waterontharder te plaatsen?

    Om in je hele woning de voordelen van zacht water te ervaren, is het belangrijk om de AquaStar-Prowaterontharder zo dicht mogelijk bij de watermeter te plaatsen. Dit is ook de plek waar het minste leidingwerk nodig is. Daarnaast heeft een AquaStar-Pro waterontharder een stroompunt en een afvoer nodig om het spoelwater kwijt te kunnen.

  • Kan ik zelf mijn AquaStar-Pro waterontharder installeren?

    Iedereen met basiskennis van leidingwerk is in staat om zelf een AquaStar-Pro waterontharder te installeren. Met behulp van Onze handleiding, nemen wij je stap voor stap mee door het hele installatieproces. Bezit je niet de kennis om zelf te installeren? Vraag dan een installateur  naar de mogelijkheden.

  • Heb ik voor mijn AquaStar-Pro waterontharder een waterafvoer nodig?

    Ja. Wanneer de harsbolletjes in de waterontharder worden schoongespoeld, moet het spoelwater met de kalkdeeltjes geloosd worden. Er komt minimaal 50 liter water vrij tijdens een spoeling. Zorg er dus voor dat de afvoer hier groot genoeg voor is.

  • Is er een handleiding beschikbaar van jullie waterontharder?

    Jazeker, deze kun je hier vinden.

  • Moet ik een terugstroombeveiliging plaatsen?

    Ja, als je een waterontharder plaatst, is het volgens waterwerkblad 3.8 verplicht om een geschikte terugstroombeveiliging te plaatsen.

  • Welk type terugstroombeveiliging moet ik plaatsen?

    Als je de AquaStar-Pro waterontharder alleen privé gebruikt, is een terugstroombeveiliging van het type CA verplicht. Verstrek je het water aan derden? Dan is het type BA verplicht.

  • Zorgt een AquaStar-Pro waterontharder voor drukverlies?

    Een heel klein beetje. Bij de consumenten modellen van AquaStar-Pro is dit maximaal 0,3 bar en bij de grootverbruik modellen maximaal 0,6 bar. Let op: de plaatsing van een terugstroombeveiliging levert wel een aanzienlijk drukverlies op. Meer informatie over het drukverlies vind je in de handleiding of op het etiket van het product.

  • Wat is de minimale resthardheid?

    Voor de minimale resthardheid verwijzen wij je graag naar de voorschriften van de leverancier(s) van je randapparatuur. De geadviseerde resthardheid is per fabrikant verschillend. Kijk in de voorschriften van de fabrikant om het eventuele verlies van garantie te voorkomen.

    Verstrek je water aan derden? Dan is volgens Waterwerkblad 3.8 een minimale resthardheid van 5,6 °dH verplicht.

  • Kan ik een AquaStar-Pro waterontharder combineren met een drukverhoger?

    Om het drukverlies van de terugstroombeveiliging te compenseren, kun je gebruik maken van een drukverhoger. Dit wordt ook wel een hydrofoorpomp genoemd.

    Je plaatst de hydrofoorpomp tussen de watermeter en de terugstroombeveiliging. De maximale werkingsdruk van AquaStar-Pro waterontharder ligt op 7,0 bar.

  • Wat is de maximale opvoerhoogte van de afvoer?

    De maximale opvoerhoogte van de afvoer is 120 centimeter gerekend vanaf de hoogte van de afvoertule op de kop van de waterontharder.

  • Kan ik een (condens)pomp gebruiken om spoelwater af te voeren?

    Nee, je kunt geen condenspomp gebruiken om het spoelwater af te voeren. Er komt tijdens een spoeling maximaal 10 liter water per minuut vrij. Dit is meer dan de capaciteit van een condenspomp en veroorzaakt dus storingen.

  • Moet ik de overloop ook aansluiten?

    Wij adviseren altijd om de overloop van uw AquaStar-Pro waterontharder aan te sluiten op de afvoer. In het geval van een storing wordt er mogelijk een beroep gedaan op de overloop voor het afvoeren van het spoelwater.

  • Kan ik mijn AquaStar-Pro waterontharder verhuizen?

    Jazeker! Een AquaStar-Pro waterontharder is even makkelijk los te koppelen als te installeren. Je kunt de AquaStar-Pro waterontharder dus makkelijk meenemen naar je nieuwe woning. Sommige mensen laten de waterontharder zelfs staan bij de verkoop van hun woning om daarmee de interesse van de kopers te wekken en de waarde van de woning te verhogen.

  • Kunnen jullie controleren of mijn waterontharder goed is aangesloten?

    Ja, wij kunnen één van onze service- en onderhoudsmonteurs laten controleren of je AquaStar-Pro waterontharder goed is aangesloten. Je betaalt hiervoor de kosten van een jaarlijkse onderhoudsbeurt.

    Wil je een controle laten inplannen? Neem dan contact op via 078 – 200 11 11.

  • Hoe weet ik wat de hardheid van mijn leidingwater is?

    Voor een grove schatting van de hardheid van je water, kun je bij het waterbedrijf jouw waterhardheid opvragen. In de praktijk zien we dat deze waarde nog wel eens afwijkt. Als je de hardheid van je water met 100% zekerheid wilt weten, kun je hiervoor een testset bij de groothandel, retailer of leverancier aanschaffen waarmee je zelf de hardheid kunt meten.

  • Hoe weet ik wat de uitgaande hardheid is?

    Je meet de uitgaande hardheid (°dH) het meest nauwkeurig met behulp van een testset voor totale hardheid. Hiermee kun je druppelsgewijs de hardheid meten. Je kunt een test aanschaffen bij de groothandel, retailer of leverancier.

  • Kan ik een AquaStar-Pro waterontharder installeren als ik gebruik maak van stadsverwarming?

    Ja, in de meeste gevallen is er namelijk een losse warmwatervoorziening in de vorm van een boiler of warmtewisselaar aanwezig. Het verwarmingselement blijft met een AquaStar-Pro waterontharder vrij van kalkaanslag en behoudt daarmee zijn rendement.

    Wordt het warme water ook centraal aangeleverd? Dan kan een AquaStar-Pro waterontharder alleen het koude water ontharden. Dit zal de totale hardheid van het gemengde water wel aanzienlijk verlagen en levert dus nog steeds een voordeel op.

4. Aanschaf

5. Onderhoud & Garantie

  • Heeft iedere waterontharder jaarlijks onderhoud nodig?

    Ja, iedere waterontharder heeft een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig in verband met de hygiëne van het drinkwater. Tijdens een onderhoudsbeurt reinigen we de waterontharder met een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel zodat het drinkwater van de hoogste kwaliteit blijft.

    Om een optimale werking te kunnen blijven garanderen, controleren wij de waterontharder op gebreken en vervangen preventief of noodzakelijk onderdelen. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt draagt dus bij aan veilig drinkwater, een langere levensduur van de waterontharder en voorkomt onnodig hoge kosten.

  • Wat wordt er gedaan tijdens het jaarlijkse onderhoud?

    Onze service- en onderhoudsmonteur begint met het controleren van de hardheid van je leidingwater met behulp van een titrantvloeistof. Daarna controleert hij de aansluiting op de AquaStar-Pro waterontharder, worden onderdelen preventief of noodzakelijk vervagen en updaten wij de instellingen.

    Het belangrijkste onderdeel van het onderhoud, de inwendige reiniging van de harscilinder, vindt plaats samen met de test van alle spoelfases.

  • Is desinfectie van een waterontharder noodzakelijk?

    Om de vorming van bacteriën tegen te gaan, is het van essentieel belang om een waterontharder te laten desinfecteren. Je behoudt hiermee een hoge kwaliteit drinkwater zoals deze wordt aangeleverd door het waterbedrijf.

  • Werken jullie met een onderhoudscontract?

    Nee, wij werken uitsluitend met losse onderhoudsbeurten. Je hebt dus altijd zelf de regie in handen bij de keuze voor een schone en optimaal werkende AquaStar-Pro waterontharder.

  • Kan ik losse onderdelen bestellen?

    Nee, het is niet mogelijk om bij ons losse onderdelen te bestellen. Wij kunnen echter wel één van onze service- en onderhoudsmonteurs langs sturen om de storing te verhelpen. Valt de waterontharder nog binnen de garantie? Dan doen wij dit helemaal gratis! Heb je je nog niet aangemeld voor de garantie. Doe dit dan zo snel mogelijk!

  • Waar kan ik terecht bij een storing?

    Het gebeurt weinig dat de AquaStar-Pro waterontharder storingen heeft. Maar als dit zo is, kan je altijd contact opnemen met onze technische support via 078 – 890 74 44. Wij doen er alles aan om de storing zo snel mogelijk telefonisch op te lossen. Als dit niet lukt, dan sturen wij een service- en onderhoudsmonteur bij je langs.

  • Mijn AquaStar-Pro waterontharder piept/geeft een melding. Wat moet ik doen?

    Op het display van jouw AquaStar-Pro waterontharder lees je de beknopte omschrijving van de storing. Neem contact op met onze technische support via 078 – 890 74 44. Wij doen er alles aan om de storing zo snel mogelijk telefonisch op te lossen. Als dit niet lukt, dan sturen wij een service- en onderhoudsmonteur bij je langs.

  • Wat te doen bij lekkage?

    Draai in het geval van lekkage altijd eerst de twee bypasskranen dicht en haal vervolgens de stekker uit het stopcontact. De waterontharder is daarmee uitgeschakeld. Neem daarna telefonisch contact op met onze technische support via 078 – 890 74 44.

    Bypasskranen:

    Zoek je de handleiding? Klik hier.

  • Wat is de wachttijd bij een storing?

    In geval van een storing willen wij je zo snel mogelijk van dienst te zijn. Soms lukt ons dat al de volgende dag.

  • In welke regio voeren jullie onderhoud uit?

    Met uitzondering van de Waddeneilanden, voeren wij in heel Nederland onderhoud uit. Onze service- en onderhoudsmonteurs wonen door heel het land, dus er is altijd een monteur dicht bij jou in de buurt.

  • Kan een installateur ook het onderhoud aan mijn AquaStar-Pro waterontharder doen?

    Als je het jaarlijkse onderhoud door ons laat uitvoeren, dan krijg je daarna één jaar extra all-in garantie. Doet er zich toch een storing voor in dat jaar? Dan komen wij deze kosteloos verhelpen.

    Een installateur kan ook het onderhoud aan een AquaStar-Pro waterontharder verrichten, maar gezien de garantie en het bezit van originele onderdelen, adviseren wij altijd om onderhoudsbeurten door ons uit te laten voeren. Bel 078 – 200 11 11 om een afspraak te maken.

  • Kan ik pinnen bij de service- en onderhoudsmonteur?

    Nee, je ontvangt van ons altijd achteraf een factuur per e-mail. In de e-mail zit tevens een handige betaallink om per iDEAL te betalen.

  • Welke garantie heb ik bij aanschaf van een AquaStar-Pro waterontharder?

    Bij aanschaf van een AquaStar-Pro waterontharder ontvang je standaard 24 maanden wettelijke fabrieksgarantie. Als je de waterontharder registreert via onze website, dan ontvang je tevens de aanvullende all-in garantie voor één jaar. Heb je een storing? Dan komen wij deze kosteloos verhelpen!

    Bekijk de complete garantievoorwaarden hier.

  • Wanneer moet ik mij aanmelden voor de gratis all-in garantie van 1 jaar?

    Is jouw AquaStar-Pro waterontharder geïnstalleerd? Dan vragen wij jou om deze zo snel mogelijk te registreren via onze website en ontvang je automatisch één jaar gratis all-in garantie. Je kunt uiteraard ook telefonisch contact opnemen via 078 – 890 74 44.

  • In mijn nieuwe woning staat een AquaStar-Pro waterontharder. Wat moet ik doen?

    Gefeliciteerd, je bent nu in het bezit van een AquaStar-Pro waterontharder én een woning zonder kalkaanslag. Wij vragen jou zo snel mogelijk telefonisch contact op te nemen via 078 – 890 74 44 om de registratie te voltooien.

  • Hoe kan ik mij aanmelden voor het jaarlijkse onderhoud?

    Als je jouw waterontharder nog niet hebt geregistreerd, dan kun je dit hier alsnog doen. Hiermee ontvang je één jaar gratis all-in garantie. Bij registratie wordt je automatisch binnen één jaar na de installatiedatum benaderd voor het jaarlijkse onderhoud.

  • Kan ik ook zelf contact opnemen voor het inplannen van een jaarlijkse onderhoudsbeurt?

    Jazeker. Je kunt via 078 – 200 11 11 ook zelf contact opnemen voor het inplannen van een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Als je jouw waterontharder hebt geregistreerd, word je automatisch benaderd voor het jaarlijkse onderhoud.

  • Heeft de service- en onderhoudsmonteur altijd zout bij zich?

    Ja, de service- en onderhoudsmonteur heeft altijd zout bij zich en helpt je graag met het bijvullen van jouw AquaStar-Pro waterontharder en aanvullen van de zoutvoorraad.

  • Wat is TopFinish Glansbeschermer?

    Onze TopFinish Glansbeschermer is geschikt voor een water- en vuilafstotende reiniging van alle moeilijk te reinigen gladde ondergronden zoals sanitair, kranen, wasbakken en tegels. Je kunt TopFinish aanschaffen bij de service- en onderhoudsmonteur.

6. Over ons

  • Wie is Fegon Waterbehandeling?

    In 1983 kregen wij de vraag naar een permanente oplossing tegen kalkaanslag en is onze liefde voor waterontharding begonnen. Wij zijn de fabrikant van AquaStar-Pro waterontharders en gevestigd in Alblasserdam.

    Wil je meer weten over Fegon Waterbehandeling? Ga dan naar de website.

  • Wanneer zijn jullie telefonisch bereikbaar?

    Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08.15 uur en 12.30 uur en tussen 13.00 uur en 17.00 uur. Neem contact met ons op via 078 – 890 74 44.

Is er een vraag waar je graag een antwoord op wilt hebben maar staat deze niet in de bovenstaande lijst? Laat het ons weten neem contact op →